top of page
  • תמונת הסופר/תMeital Schvarzberg-Hazan

עשרה טיפים לפני שימוע במשרד הפנים

עודכן: 15 בינו׳ 2020

נקבע לכם ראיון במשרד הפנים? שימוע?

שימוע הוא למעשה ראיון שמשרד הפנים מקיים בכדי לבחון את העובדות ולאסוף נתונים. כמעט כל בקשה למעמד מלווה בלפחות שימוע אחד, ויש צורך להבין לקראת מה הולכים ומה המשמעות של השימוע. השימוע הינו חשוב ביותר מאחר ומשרד הפנים מתייחס אליו ככלי לאיסוף ראיות והוא מבחינתו משקף את המציאות. על כן יש להתייחס לשימוע בכבוד הראוי ולהתכונן אליו מראש.


יש להדגיש כי מדובר בחקירה ולא בשיחה בין חברים. בשל חשיבות השימוע מומלץ לפנות לייעוץ משפטי ולבקש מעו"ד שיתלווה ויהיה נוכח בשימוע.


יש להדגיש כי מדובר בחקירה ולא בשיחה בין חברים. בשל חשיבות השימוע מומלץ לפנות לייעוץ משפטי ולבקש מעו"ד שיתלווה ויהיה נוכח בשימוע.


10 טיפים לשימוע:

אמת - קיימת חובה להגיד את האמת בשימוע. מעבר לחובה זאת, חשוב להגיד את האמת מאחר ולשקר אין רגליים. אין טעם לשקר- זה רק יסבך אתכם.


חקירה - השימוע אינו שיחה בין חברים- זאת חקירה. ככזאת- יש להתלבש באופן מכובד ולסגור את הנייד. לענות תשובות קצרות ומדוייקות ולא להסתבך. אם לא מבינים שאלה- אומרים שלא מבינים ומבקשים לחזור עליה. לא עונים על שאלה שלא מבינים.


טון דיבור - טון מאיים ומתעמת אינו מסייע כלל ורק גורם לאנטגוניזם. הרבה פעמים ללקוחות יש כעסים רבים על משרד הפנים, והדבר אינו משתפר לאחר שחיכו שעות רבות בתור. אל תוציאו את הכעס שלכם על הפקיד. השתדלו לשמור על טון רגוע וזכרו כי הפקיד עושה את העבודה שלו.


התייצבות במועד שנקבע - כאשר קיים תאריך לשימוע- יש להתייצב אליו. אם קיימת בעיה- יש לפנות מבעוד מועד ולהודיע על כך, או לכל הפחות מיד לאחר מכן ולהסביר מה הייתה הבעיה- בצירוף הוכחות (לדוגמא, אישורים רפואיים), ולקבוע תור חדש. לא להזניח!


תפנו את היום - גם אם התור שנקבע לכם הינו לבוקר, כדאי להיערך לכך שתשהו כמה שעות במשרד הפנים. הצטיידו בחומר קריאה ומוזיקה, והכי חשוב- המון סבלנות!

שפה - אם עברית אינה שפת האם שלך, יש לבקש בעת קביעת הראיון, כי יובא מתורגמן לשפת האם שלך. אם המתורגמן אינו דובר שפה רהוטה או מדבר בניב שאינך מבין או בשפה אחרת (למשל, נתקלנו במצב בו הובא מתורגמן ללדינו במקום לספרדית)- ניתן לסרב לקיים את הראיון בשלב זה אך יש להתעקש כי זה ירשם בפרוטוקול, וכמובן לקבוע מועד חדש לשימוע.

הפרוטוקול - במהלך השימוע הפקיד/ה כותבים פרוטוקול המתעד את השימוע. בסיום השימוע תתבקשו לחתום על הפרוטוקול. אין לחתום על הפרוטוקול טרם קריאתו! צריך לבדוק שאכן מה ששאלו ומה שעניתם כתוב כהלכה. טעות יכולה להיות קריטית. כאן לדוגמא, החשיבות של נוכחות עו"ד אשר אמור לבדוק את נכונות הפרוטוקול.

הכנה מראש - מדובר בעיקר בכל המסמכים שצריך לארגן מראש. בד"כ משרד הפנים מביא רשימת מסמכים שצריך להביא- בהתאם לבקשה. אם אין לכם- ביכולתכם לבקש כאשר אתם קובעים את התור. עליכם לעבור פריט- פריט ולא לדלג ולהגיש את כל המסמכים משום שהבקשה לא תטופל ללא שיוגשו כל המסמכים שנתבקשו. ניתן להוסיף מסמכים התומכים בבקשתכם - אך לא לגרוע. מומלץ ביותר להגיע למשרדו של עוה"ד המלווה כמה ימים לפני כן בכדי לוודא ששום מסמך לא חסר. חשוב! מומלץ לא למסור מסמך מקורי למשרד הפנים. כיוון שתדרשו להציג מקור, יש להכין עותק מבעוד מועד, להציג את המקור אך למסור את העותק!

אגרה - במהלך הגשת הבקשה יהיה צורך לשלם אגרה. בחלק מהבקשות האגרה גבוהה (מעל 1000 ש"ח). יש להיערך ולהגיע עם כסף מזומן או לכל הפחות כרטיס אשראי.

עורך דין - כפי שנאמר בהתחלה, ייעוץ משפטי ונוכחות של עו"ד המומחה בתחום הינה חשובה ביותר ויכולה להשפיע על תוצאות הבקשה. יש להדגיש כי עו"ד אינו יכול להתערב במהלך השימוע- זה אף יכול להוביל להוצאתו מהראיון. תפקידו של עו"ד בשימוע הוא לסייע עם הגשת המסמכים, לוודא כי הפרוטוקול נכון, וכי השימוע מתקיים בהתאם לדין. 


164 צפיות0 תגובות
bottom of page